Sep 3, 2012

Artis Baru Kahwin Terpaksa Berpisah!

PERKAHWINAN mereka masih baharu, namun ujian getir menanti apabila mereka terpaksa berpisah. Itu takdir yang melanda pasangan pengantin baharu, aktres Izreen Azminda dan suaminya, jurukamera, Muhammad Riza Baharudin atau Riza.

DENGAN dua kali lafaz, Muhammad Riza Baharudin atau 
Riza berjaya memperisterikan pelakon Izreen Azminda

Belum pun puas bermesra sebagai suami isteri selepas dinikahkan pada 30 Ogos lepas, pasangan ini sudah pun diuji apabila terpaksa berpisah selama 13 hari dek tuntutan kerjaya masing-masing.

Izreen terbang ke Seoul, Korea Selatan kira-kira 24 jam selepas majlis persandingan pada sebelah malam 31 Ogos bagi mengikuti kru produksi untuk penggambaran drama bersiri, Julia.

“Pada pukul 11.30 malam 1 September (lalu) saya berangkat ke Korea Selatan. Tipu jika saya kata tidak sedih meninggalkan suami. Pertama kali kahwin dan baru mahu merasai hidup berumah tangga terpaksa 'berpisah','” ujar Izreen.

Biarpun terpaksa melalui ujian getir itu, namun tanggal 30 Ogos 2012 sebenarnya telah menjadi detik istimewa dan bersejarah bagi pemilik nama Izreen Azminda Aznam. Jika pada tahun-tahun sebelum ini, aktres penuh karakter ini menyambut hari lahir dengan hanya menerima hadiah seperti coklat, bunga dan anak patung, namun pada ulang tahun ke-27 pada tahun ini, ‘hadiah’ yang diperoleh amat berbeza dan istimewa.

Bak bait lagu nyanyian kumpulan Ungu, Kau Tercipta Untuk Ku yang berkumandang sejurus sebelum ketibaan Izreen bersama pasangannya, Muhamad Riza Baharudin atau Riza di Dewan Gemilang, Darulaman Golf & Country Club, Jitra, Kedah yang menjadi lokasi pernikahan mereka, nyata Riza pula ‘dicipta' Tuhan untuk Izreen.

Mereka disatukan menerusi simpulan tali suci pernikahan yang mahu diikat kuat hingga nafas terakhir. Dengan dua kali lafaz penuh berkat, ijab dan kabul maka termeterai janji setia bagi membina bahtera bahagia bergelar suami isteri.

“Ini hadiah ulang tahun kelahiran paling besar dan cukup istimewa bagi saya. Riza sudi mengahwini saya. Bukan mudah untuk mencari lelaki yang mahu memberi komitmen,” tutur Izreen.

Pemilihan tarikh ini juga cukup istimewa bagi Izreen kerana ia ditetapkan sendiri ibunya, Azizah Hasan dan siapa lagi, kalau bukan Riza.

“Saya seorang yang sangat pelupa, tidak ingat tarikh penting. Jadi ibu dan Riza memilih 30 Ogos bagi mudah saya ingat kerana ia tarikh kelahiran saya dan kini menjadi tarikh pernikahan kami,” tutur Izreen yang cukup terkenal menerusi drama rantaian Juvana dan Tentang Dhia itu.

Debaran berakhir

Pasangan raja sehari itu selamat diijab kabul bapa Izreen sendiri, Mohd. Aznam Mohd. Noor tepat pukul 9.50 malam sambil bersaksikan Zakaria Abd. Rahman, 61, dan Mohamad Abdullah, 55. Dengan sembilan dulang hantaran dari Riza berbalas 11 dulang dari Izreen, termaktub juga janji setia mereka hingga akhir hayat.

Wang hantaran RM19,001 berserta mas kahwin RM999 mengukuhkan lagi ikrar mereka untuk melayari bahtera rumah tangga.

Mengakui begitu berdebar menanti detik bergelar isteri Riza, kata Izreen bukan sehari dua dia menanggung ‘beban’ itu, tetapi ia bermula sejak dari tarikh menerima lamaran Riza pada akhir tahun lalu.

“Selagi majlis (perkahwinan) tidak selesai, selagi itu saya berdebar-debar. Dan rasa sebagai orang baharu, jika sebelum ini bujang sekarang sudah berdua dan ada tanggungjawab sebagai isteri,” tutur Izreen yang merupakan anak kedua dari tiga beradik itu.

Dalam pada itu disebabkan inilah pertama kali bergelar isteri, Izreen yang begitu teruja melihat ikatan perkahwinannya itu sebagai pengalaman baharu yang amat mencabar.

“Ketika Riza mula melamar dan saya menerimanya, bermakna saya sedia memikul tanggungjawab sebagai isteri. Riza seorang yang romantik bagi perempuan macam saya yang kasar dan ada kala agresif.

“Saya kuat memberontak tetapi Riza tenang sahaja. Saya berharap Riza dapat menjaga saya dengan penuh tanggungjawab dan sebaik mungkin serta menyayangi saya dengan sepenuh hati,” bicara Izreen sambil menguntum senyuman manis.

Riza yang cukup mesra ketika ditemui wartawan usai majlis akad nikah, pantas berkata: “Apabila tiba tarikh ini (di masa hadapan) saya kena beri dua hadiah kepada Izreen. Lagipun kami dapat meraikannya serentak sebagai ulang tahun kelahiran dan perkahwinan.”

Riza pula mengakui dia juga turut dilanda debaran, terutama sejurus sebelum upacara akad nikah dijalankan.

“Saya amat bersyukur kerana debaran menjadi suami berakhir dengan baik. Ini tanggungjawab Allah kepada saya,”' ujar jurukamera yang sudah enam tahun bergiat aktif dalam industri perfileman itu.

Bagi lelaki berusia 29 tahun itu, ini bukan perkahwinan kali pertamanya kerana ‘masjid’ yang dibina sebelum ini tidak ke penghujung.

“Saya akan menjaga Izreen seperti saya jaga diri saya dan menyayangi dia lebih dari sayang diri sendiri. Saya tidak mahu ulang apa yang berlaku sebelum ini iaitu bernikah dan bercerai. Kalau boleh biar perkahwinan ini sampai akhir hayat,” ujar Riza yang berasal dari Sabak Bernam, Selangor.

Mengulas mengenai sikap kasar Izreen pula, kata Riza, isterinya itu tetap menyerlah sisi kelembutan dalam dirinya dan itulah yang nyata telah berjaya memikat hatinya.

“Saya nampak sifat keibuan Izreen apabila melayan kanak-kanak. Moga Izreen menjadi isteri solehah, untuk mendidik dan menjaga anak-anak saya sampai pandai dan jangan cepat marah,” seloroh Riza yang mengimpikan tiga orang cahaya mata.

Hikmah kontroversi

Apabila menyebut nama Izreen dan Riza, sejarah ‘hitam’ tidak boleh lari dari diari hidup mereka dengan himpitan kontroversi. Izreen diuji gara-gara pernah mendakwa bercinta dengan aktor Johan As’ari yang bergandingan dengannya dalam drama Juvana, sedangkan Johan tidak mengeluarkan sebarang kenyataan mengenai perkara itu.

Justeru apabila perancangan Izreen dan Riza untuk bertunang dicium media, timbul pula kontroversi pada pihak Riza. Seperti biasa laman internet menjadi medan yang kononnya cuba membogelkan kisah sebenar Riza sekali gus dilihat sebagai percubaan dalam menghalang pertunangan mereka.

Kononnya dalam salah sebuah blog gosip ada individu tertentu yang didakwa menghantar emel menampilkan kenyataan pencetus daripada seorang pengurus produksi yang hanya dikenali sebagai Rafeda. Dakwa Rafeda, dia merupakan tunangan Riza dan Izreen pula dilabelkan sebagai perampas tunangan orang.

Tidak cukup dengan itu, Riza juga didakwa pernah berkahwin dengan bekas isteri pelakon Badrul Muhayat, Julia Daud yang mana kes mereka juga pernah menjadi isu panas apabila Badrul meninggalkan Julia yang ketika itu sarat mengandung anak pertama mereka.

Rafeda juga mendakwa dia dan Riza pernah bercuti ke luar negara dan masih menyimpan segala bukti yang berupa gambar-gambar dan rakaman video sepanjang percutian mereka itu. Rafeda turut didakwa pernah mengandung anak luar nikah daripada benih Riza, tetapi Riza telah mengambil keputusan untuk menggugurkan kandungan Rafeda kerana ketika itu Riza masih bergelar suami kepada Julia.

Dari sudut pandang Izreen, kontroversi itu banyak mengajarnya supaya lebih berhati-hati pada kemudian hari dan percaya apa yang berlaku itu ada hikmah.

“Ia mengajar saya menjadi lebih baik. Saya berjumpa dengan orang yang lebih baik. Fikir positif ke depan, kontroversi mengajar saya sebagai pendatang baharu dalam industri,” tutur Izreen.

Menurut Izreen, ketika mengharungi kontroversi tersebut, dia menerima banyak sokongan serta semangat daripada keluarga, rakan-rakan dan peminat sekali gus dapat mengharungi tahun 2012 dengan ‘bersih’.

“Tahun ini membuatkan saya boleh bernafas dengan tenang sebab tahun lepas nak buat kerja pun tidak boleh. Apa pun, tahun ini saya banyak dekatkan diri dengan penonton menerusi karakter dalam lakonan dan banyak fokus kepada kerjaya. Peminat mengenali saya dengan lakonan, bukan lagi kontroversi.

“Apa yang berlaku, kita perlu selidik dahulu. Harap dengan pernikahan ini dapat menutup kontroversi lalu dan mendatang. Saya minta peminat doakan yang terbaik untuk kami,” ujar Izreen yang membintangi dua buah filem pada tahun depan iaitu Pecah dan Pak Pong.

Riza yang turut menjadi ‘watak utama’ dalam pakej kontroversi itu sudah tidak mahu lagi mengingatinya kerana telah menjelasnya sebelum ini dan meminta pihak terbabit tampil dengan bukti.

“Tiada pun pihak yang tampilkan bukti. Nyata perkara ini fitnah dan tidak wujud sebaliknya sengaja diada-adakan. Kami harus saling mempercayai,” ujar Riza yang terlibat dalam penggambaran drama bersiri 13 episod, Monumen Cinta untuk slot Lestari selepas ini. - Kosmo

0 comments

Post a Comment