Sep 28, 2012

RM19 Juta Baiki Rumah Usang Di Sabah

Sebanyak RM19,250, 000 diperuntukkan kepada penduduk Sa- bah untuk membaiki rumah yang telah usang dan perlu diperbaiki dalam Program Nadi Kasih.

Musa (kiri) menyampaikan surat tawaran Program Nadi Kasih Peringkat
 Negeri Sabah kepada Adun Usukan, Datuk Japlin Akim.

Program yang diilhamkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak itu memperuntukkan sebanyak RM1 juta kepada setiap 66 kawasan di seluruh Sabah yang dianggarkan merangkumi 3,850 buah rumah secara keseluruhannya dan setiap rumah akan mendapat sebanyak RM5,000.

“Peruntukan tersebut sememangnya pada masa dan tempatnya di mana Sabah merupakan sebuah negeri yang besar, jadi tentunya banyak rumah penduduk yang perlu diperbaiki dan dipulihkan khususnya di kawasan pedalaman,” kata Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Haji Aman ketika berucap di Majlis Pelancaran Taklimat Khas Program Nadi Kasih Peringkat Negeri Sabah, di sini, kelmarin.

Katanya, rakyat yang akan menerima bantuan tersebut pasti akan bersyukur dan berterima kasih kepada Kerajaan Persekutuan khususnya kepada Perdana Menteri kerana ia dapat meringankan beban dan memberi peluang kepada mereka untuk membaiki rumah yang telah usang dan rosak.

Selain itu katanya, rakyat Malaysia khususnya di Sabah juga seharusnya bersyukur kerana negeri ini telah menerima pelbagai bantuan dan juga mempunyai sebuah kerajaan yang dipimpin oleh Perdana Menteri yang begitu prihatin dan memberi perhatian kepada rakyat.

“Banyak dasar-dasar Kerajaan termasuk program-program dan projek-projek yang menjurus kepada membantu dan meringankan beban rakyat,” katanya sambil menyatakan bahawa sejumlah RM 7 juta lagi telah diberikan kepada sebilangan wakil rakyat sebelum ini.

Sementara itu, Musa mengingatkan Ahli Parlimen (MP), Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan wakil-wakil rakyat yang hadir pada Majlis tersebut supaya menggunakan peruntukan yang diberikan sebaik mungkin.

“Gunakanlah peruntukan ini sebaik yang mungkin dan berilah kepada mereka yang memerlukannya,” katanya.

Dalam pada itu, Musa juga merakamkan setinggi penghargaan kepada Kerajaan Perse- kutuan khususnya Perdana Menteri yang telah memberikan Sabah peruntukan yang terbesar setakat ini melalui Yayasan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

“Kerajaan Negeri yakin rakyat Sabah mendapat pembelaan yang sewajarnya dan juga percaya bahawa lebih banyak lagi bantuan dan peruntukan akan diberikan selepas ini melalui projek CSR (Corporate Social Responsibity) oleh IMDB,” katanya.

Semua wakil rakyat bebas memilih kontraktor bagi menjalankan kerja pembaikan rumah di setiap kawasan masing-masing tetapi mereka haruslah terdiri daripada kontraktor Kelas F dan kebawah termasuk ‘tukang-tukang kampung’, katanya.

Sementara itu, menurut Pengarah Urusan Ihsan Perdana Sdn Bhd merangkap Pengarah Program Yayasan 1MDB, Dato’ Sri Shamsul Anwar Sulaiman, Sabah menerima peruntukan dua kali ganda lebih berbanding dengan negeri-negeri yang lain adalah di atas faktor logistik dan keluasan kawasan.

Katanya, kos penghantaran barang-barang binaan di Sabah adalah lebih tinggi berbanding di Semenanjung dan juga negeri ini mempunyai keluasan yang amat besar berbanding negeri-negeri di Semenanjung.

“Jika kita bandingkan keluasan Sabah, Kinabatangan sahaja, saiznya sama dengan negeri Pahang,” katanya ketika ditanya oleh pemberita selepas majlis berkenaan.

Turut hadir di Majlis berkenaan, Pengarah Operasi Ihsan Perdana Sdn Bhd, Jofa Hilmi Jaafar, Ahli-Ahli Parlimen Sabah, Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Sabah, dan Ketua-Ketua Umno Bahagian Kawasan Sabah.

-Newsabahtimes.com.my

0 comments

Post a Comment